De verbouwing van ons innovatief Experience Center verloopt voorspoedig. Langzaam starten we weer met de opbouw van de bedrijfsruimte binnen ons bedrijf GS Metaal, waar we binnenkort starten met rondleidingen op het gebied van digitalisering in onze smart factory. Ook achter de schermen zijn we al druk bezig met de ontwikkeling van het Experience Center.

Een innovatief Experience Center
In de toekomst is dit hét innovatieve centrum voor bedrijven in de metaalsector. Wij werken aan digitalisering van de productie. Door digitalisering, betere planning en ontwikkeling streven wij naar een aanzienlijke productiviteitsstijging.

Innovatief Experience Center bij GS Metaal

Innovatief Experience Center bij GS Metaal

LINK Magazine 2018 – GS Metaal ondergaat binnenkort een transformatie tot een heuse digital factory, een traject dat het bedrijf uit Vriezenveen doorloopt samen met Trumpf. En dat niet alleen om de eigen efficiency en effectiviteit te verhogen. De metaalonderneming wordt ook een experience center voor concullega’s. Een plek waar ondernemers van andere middelgrote metaalbedrijven, vaak al overtuigd van de zin van digitalisering, terechtkunnen om zich een goed beeld te vormen van wat hun te wachten als ze zelf dat implementatietraject ingaan. – Het gebruik van software is zinloos als de eigen processen niet lean zijn.’ – ‘Digitaliseren is een digital twin maken van je complete proces.’ – ‘Via EDI en een portal digitaliseren we de communicatie met buiten.’ – ‘We willen naar een plek in de keten dichter bij de klant.’ GS Metaal bouwt samen met Trumpf digital factory, voor zichzelf én concullega’s Een metaalbedrijf kan zich tegenwoordig bij de klant niet meer onderscheiden met de kwaliteit van het snij-, frees-, las- en kantwerk, weet Jan van de Maat. Des te meer met kortere levertijden en een hogere leverbetrouwbaarheid. Nu is de gemiddelde orderdoorlooptijd bij GS Metaal vijf weken, terwijl de nettoproductietijd slechts vijf dagen is. ‘De oplossing’, zo zegt de aandeelhouder, ‘zit ’m niet in grotere, snellere machines, maar in een efficiënter en effectiever intern logistiek proces en het gebruik van data.’ Tot die conclusie kwam hij nadat hij vorig jaar Axoom in Karlsruhe bezocht, samen met Arnold Hofmeijer, directeur en medeaandeelhouder van GS Metaal.

Klik hier om de voortgang van het Experience Center te volgen